امیر کبیر (شیز سابق)

وبلاگ تحلیلی مسائل انتخاباتی ایران

امیر کبیر (شیز سابق)

وبلاگ تحلیلی مسائل انتخاباتی ایران

نظرات دبیر حزب اعتماد درباره انتخابات

یک اصلاح طلب ویک اصولگرا به دور دوم میرسند

حجت السلام و المسلمین مهدی کروبی اعتقاد دارد ورود چهره ها در انتخابات بازار انتخابات را گرم و رقابت ها را جدی می کند، به شرط این که هواداران رقبا را تضعیف و تخریب نکنند و درباره  برجستگی ها، امتیازات و فضیلت های داوطلب خود بگویند.
دبیر کل حزب اعتماد ملی در گفت وگو با ایسنا درباره موضوع حکمیت در بین اصلاح طلبان نیز گفت:« بارها گفته ام که ما پایبند به حکمیت هستیم، اما به شرط این که شروط گفته شده عملی شود و آن این که هرکسی تا تاریخ مشخصی کاندیداتوری خود را اعلام و بعد از آن هم فعالیتش را شروع کند.»
کروبی همچنین اعتقاد دارد که به احتمال زیاد انتخابات آینده، انتخاباتی است که همانند 4 سال پیش دو مرحله ای می شود.
وی تاکید دارد که معتقد به ائتلاف است و می گوید انتخابات باید با رقابت بین گرایش اصولگرا و اصلاح طلب انجام شود، اما در کابینه و دولتی که تشکیل می شود باید از نیروهای هر دو طرف استفاده شود.
دبیرکل حزب اعتماد ملی مهم ترین موضوع فعلی کشور را مساله اقتصادی و معیشتی می داند و می گوید:« ایجاد اشتغال، مبارزه با تورم، تلاش کردن و وضع را از رکود بیرون آوردن، مهم ترین کاری است که باید انجام دهیم.»
کروبی همچنین می گوید: «اکثریت قاطع اصلاح طلبان برداشتشان نسبت به من مثبت است.»
متن کامل گفت و گوی خبرنگار ایسنا با حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی به این شرح است:
فضای رایزنی های حزب اعتماد ملی را با سایر گروه ها و احزاب چه طور ارزیابی می کنید؟
بعد از اعلام کاندیداتوری، برای انتخابات ریاست جمهوری شور و مشاوره هایی انجام شده و وارد فضای جدیدی شده ایم. دوستان زیادی مراجعه و اعلام حمایت می کنند و برخی افراد هم ما را دعوت به شهرستان ها می کنند. فضا، فضای انتخاباتی خوبی است و از این بحث و گفت وگوها استقبال می شود. در رابطه با رایزنی با گروه ها، بعضی جلساتی بوده و صحبت هایی شده است و همچنان ادامه دارد.
از زمان اعلام کاندیداتوری با دیگر نخبگان اصلاح طلب و افرادی همچون آقایان هاشمی، روحانی، خاتمی یا موسوی خوئینی ها رایزنی  درباره  انتخابات داشته اید؟
با طیفی مثل آقای هاشمی و دوستان مجمع صحبتی نداشته ام. حتی اگر دیداری مثلا با آقای محتشمی پور داشتیم، بحث انتخابات را نکردم، می خواستم چون داوطلب هستم و آنها هم داوطلب دارند چیزی نگویم. دوستان مجمع که حمایت از آقای خاتمی را تصویب کردند، آقای روحانی را هم شنیده ام قصد به آمدن دارد، لذا چیزی به افرادی که احساس کنم داوطلب یا حتی هوادار کسی هستند، نگفته ام. یا به اصطلاح دنبال این که مریدی را از جایی بگیریم نیستیم. من واقعا مراقب این طور مسایل اخلاقی هستم.
به نظرتان آقای خاتمی وارد عرصه انتخابات می شود؟
در این مورد از من نظر نخواهید، آقای خاتمی هر جور صلاح می دانند رفتار خواهند کرد. اعتقادم به طور کلی این است که ورود چهره ها در انتخابات بازار انتخابات را گرم می کند، فضای جامعه انتخاباتی می شود، رقابت ها جدی می شود، به شرط این که هواداران رقبا را تضعیف و تخریب نکنند و درباره برجستگی ها، امتیازات و فضیلت های داوطلب خود بگویند. در این صورت ورود چهره ها مفید خواهد بود. اما هر فردی خودش مصلحت خود را می داند که بیاید یا نیاید. خود من در این زمینه مصمم و جدی هستم.
آیا در صورت رای شورای حکمیت به شخص دیگری غیر از خودتان باز هم به رای این شورا پایبند خواهید بود؟
بارها گفته ام که ما پایبند به حکمیت هستیم، اما به شرط این که شروط گفته شده عملی شود و آن این که هرکسی تا تاریخ مشخصی کاندیداتوری خود را اعلام کند و بعد از آن هم فعالیتش را شروع کند تا وضع جامعه را بفهمیم. فعالیت ها و کارها که شروع شود مشخص می شود اوضاع به چه نحو است. سپس حکمیت با مشاوره همه کاندیداها و قبول آن از طرف آنها تشکیل شود. بنابراین تا حکمیت 2، 3 مرحله داریم. یکی اعلام کاندیداتوری، دوم پذیرش حکمیت از سوی سایر کاندیداها، سوم فعالیت و چهارم ترکیب شورای حکمیت است. من می گویم برای این که اختلاف نشود کارم را جدی انجام می دهم. خودم را برای هرگونه حادثه ای آماده کردم که از میدان بیرون نروم و اگر حکمیت با این شرایط به هر نتیجه ای رسید به آن پایبندم.
برخی اصلاح طلبان گفته اند که در صورت نیامدن آقای خاتمی، شما، آقای نجفی و آقای عارف از گزینه های بعدی مورد بررسی هستید. نظر شما در این باره چیست؟
معلوم است که این طوری اجماع رخ نمی دهد. حکمیت معنایش این است که همه بیایند، فعالیت کنند، فعالیت هایشان منعکس شود و آن وقت در صورت پذیرش حکمیت، این شورا روی یک فرد به نتیجه برسد.
چه قدر به اجماع اصلاح طلبان امیدوارید؟
در صورتی که حکمیت اتفاق بیفتد، اگر اجماع کامل هم نباشد اجماع اکثریتی می شود. به اعتقاد من اجماع اکثریتی می شود.
فکر می کنید اصولگرایان در انتخابات آتی به اجماع می رسند؟
آنها هم همین طور. فضای جامعه ما طوری است که اجماع کامل نمی شود. آنها هم سلیقه های مختلف دارند، ممکن است 2 یا 3 نفر را در صحنه بیاورند. من اجماع کامل را خیلی بعید می دانم.
پیش بینی شما در مورد رقابت جریان ها در انتخابات آینده به چه شکل است؟
احتمال بالایی می دهم که انتخابات آینده، انتخاباتی است که همانند 4 سال پیش دو مرحله ای می شود. زیرا احساس می کنم در طرفین افراد نام و نشان دار و با شهرت می آیند و به این خاطر رای تقسیم می شود و به احتمال زیاد یکی از این طرف اصلاح طلبان و یکی از آنها اصولگرایان بالا می آیند و متصور نیست که دو نفر از یک جریان بالا بیایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد